Halaman

Rabu, 22 Disember 2010

Jom Baca - Sabda Rasulullah s.a.w

UTK RENUNGAN DAN KEBAIKAN BERSAMA



Sabda Rasulullah s.a.w


"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.."

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan nabi Isa a.s.Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w.

Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.



1) KURMA


Nabi Muhammad SAW bersabda:

"Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sehat".



"Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".



Abu Abdillah a.s. bersabda:

"Buah kurma adalah salah> satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda:

"Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan".


Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda:

"Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati"...



2) KISMIS


Nabi Muhammad SAW bersabda:

"Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".


"Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".



Imam Ali a.s. bersabda:

"Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".



"Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa".



Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan

menyehatkan jiwa".



3) MADU

Nabi Muhammad SAW bersabda:

"Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasehat Al-Qur'an,

maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

"Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".

"Sebaik-baik minuman ialah madu karena dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".



"Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai obat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi".



Dari Imam Ali a.s... beliau bersabda:

"Madu adalah obat dari segala penyakit,tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati".


Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda:

"Rasul saw sangat menyenangi madu".


Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda:

"Biasakanlah dirimu memperoleh dua obat yaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".



**************************************************************************

Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:



1. Ayahnya


Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik keneraka oleh anaknya.






(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?..pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahanam.)



2. Suaminya


Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul! bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.






(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia?Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)




3. Abang-abangnya


Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.






(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas...kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat... dan tidak menutup aurat.)




4. Anak2 lelakinya


Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.






(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu


juga insan biasa.... x lepas dr melakukan dosa...selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika


tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)






Lihatlah.......betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.



Firman Allah S.W.T;






"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...."


Jom Baca - Pesan Nabi s.a.w

--Pesan Nabi  s.a.w sebelum tidur - 1 minit sahaja




Assalamualaikum... Untuk manfa'at bersama........



SEBELUM Tidur

Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara , yaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an ,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir ,

3. Sebelum para muslim meredhoi kamu ,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....

"Bertanya Aisyah :

"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"



Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )





Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku , maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )





Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhoi kamu.

Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih ( 3 x )





Dan , perbanyaklah bertasbih , bertahmid , bertahlil , bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Subhanalloohi Walh amd ulillaahi walaailaaha illalloohu alloohu akbar(3 x )







Sekian untuk ingatan kita bersama.



Jom Baca-Wasiat..!!

Salam..



 Abah berwasiat supaya kubur abah dan mak jangan dijadikan

 mangsa "penebus rasa bersalah" anak-anak.


 Maksudnya begini:


         Semasa ibu dan bapa masih hidup, anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka

           atas pelbagai alasan (sila rujuk kitab-kitab muktabar tentang tanggungjawab anak

           terhadap ibubapa) - alasan sibuk dengan urusan dunia yang tak akan habis sampai

                          bila-bila, sibuk dengan urusan anak, isteri/suami masing-masing, sibuk

       dengan itu dan ini, hingga lah "tiba-tiba" salah seorang atau kedua-dua ibubapa mereka

            diperintah Allah untuk kembali kepadaNya... .. (sebenarnya tak ade kematian yang

                mengejut atau tiba-tiba - setiap kematian itu telah dirancang Allah lama sebelum

                                                  manusia itu dijadikanNya. .......

               "tiba-tiba" itu hanya "tuduhan" manusia kerana bukankah kita rasa seronok hidup!

      Malahan pujangga dengan angkuhnya mendeklamasikan "aku mahu hidup 1,000 tahun lagi!)..



                 Dalam kesedihan kerana kematian mereka, timbul lah rasa bersalah si anak kerana

                     telah mengabaikan mereka semasa hayat, maka dilakukanlah perkara-perkara

                                                                     seperti berikut:


           1. upah orang bacakan Al Quran 40 hari, 40 malam (anak tidak pulak membacanya kerana

               maklum lah sibuk belaka....)



           2. upah orang bina kubur yang tercantik dan terhebat ("mak/abah memang patut

               diberi penghargaan ini kerana jasa mereka kepada aku"...)


           3. tabur berbagai-bagai bunga atas kubur ("aku sayangkan mak/abah"...

               walhal semasa hidup mereka, sekuntum bunga pun tidak pernah dihadiahkan! )



           4. cetak kitab Yaasin (siap tulis kat kulit depan "sempena kematian ibu/bapaku

               tersayang... .") dan edarkan kepada masjid - macamlah surau dan masjid tak

               cukup-cukup kitab Yaasin



            5. buat kenduri panggil "orang masjid" bacakan doa tahlil (maklumlah, anak tak sempat

                mendoakan ibubapanya. lagi pun "doa orang masjid ni lebih berkat"....)



            6. buat pelbagai kenduri "hari peringatan ke-3, ke-7, tahun ke-47....."

                kematian ibubapa



             7. sedekah pisang kat masjid.....



             8. buat upah umrah setiap tahun (walhal dulu semasa hayat mereka, langsung

                "takde bajet nak hantar mak/abah gi umrah"; lagi pun keperluan umrah itu hanya

                  sekali sepanjang hayat sahaja!)


                               Selepas itu boleh lah si anak tidur lena dan sempat pula membidas

                       adik beradik lain dengan berkata, "aku dah tunaikan tanggungjawab aku pada

                                                          bapak/mak. Kau tak buat ke?"



                                   Abah panggil semua ini sebagai "sindrom penebus rasa bersalah"-

                             kerana "dulu aku tak buat semua itu, maka sekarang aku dah buat semua

                                                          ini, jadi aku tak bersalah lagi!".....



                        Kalau inilah yang bakal terjadi kepada abah dan mak, maka abah berwasiat di sini,

                                 TAK PAYAH LAH anak-anak abah bersusah payah membuat pelbagai

                       justifikasi dengan sindrom penebus rasa bersalah.... . memadai lah diselitkan satu ayat

                        yang tak sampai satu nafas nak menyebutnya - "Ya Allah, ampunkanlah ibu bapa ku".

                                   Takde belanja wang ringgit, tak payah cari orang, tak payah susahkan diri.



                          Sempurnakan solat (wajib untuk penebus diri sendiri masing-masing) dan doa lah

                          meminta apa-apa dari Allah (untuk mendapat penebus diri sendiri masing-masing)

                          dan selitkan lah ayat di atas(sebagai penebus diri sendiri dan untuk keselamatan

                                                          ibubapa di alam barzah dan alam akhirat).



                          Abah doakan apa-apa amal jariah yang abah dan mak lakukan dan apa-apa ilmu

                 bermanfaat yang abah dan mak ajarkan kepada sesiapa pun dan diamalkannya - agar semua

                              ini diterima Allah sebagi pelaburan kami di akhirat. Semoga semua anak-anak

                            yang lahir dari sulbi kami menyempurnakan janji-janji mereka kepada Allah untuk

                    menjadi hamba-hambaNya yang beramal soleh. Itulah 3 harta yang akan mengiringi kami

                                 ke kubur dan tinggal kekal menemani kami sehingga kiamat...... .



   Ambil iktibar dari lampiran di bawah.



                              Larangan dari Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam: Dari Jabir radhiyallahu

                        'anhu, dia berkata, "Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam telah melarang kuburan

                         dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya."



   (Hadith Riwayat Imam Muslim)



                     Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama

                        jenazah adalah diharamkan yang telah menular di kalangan orang-orang Islam

                     kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kunoh dalam upacara-upacara

                      jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa

                                   faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga.


                        Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble)

                      dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu

                        'alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta

                      terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata' ala.



   Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi,


            "Tidakkah kamu mahu aku utuskan kamu untuk melakukan perkara yang aku diutuskan oleh

              Rasulullah untuk melakukan? Kamu hendaklah meruntuhkan semua berhala dan meratakan

                                                    semua kubur yang ditinggikan orang.



   (Hadith Riwayat Imam Muslim)




  Renung2kan lah



Selasa, 14 Disember 2010

Bag



 Granny sq bag

15 keping granny sq berukuran 8cm


bahagian dalam tak jahit lining lagi...

Rabu, 8 Disember 2010

TOPI

 Topi Putri Syaza

Untuk topi ni saya kait dc dari mula sampai kat line tu saya kait hdc sebaris.Bunga tu saya rasa cukuplah sekuntum kat situ.











Topi Putri Balqis

Yang ni pulak saya kait sc utk warna pink dan hdc utk warna ungu.





Sarung bekas air

 Sarung Bekas Air

Secara asasnya cara nak buat bekas air ni sama je cam nak buat topi/kopiah.
Paten tu kita boleh reka sendiri .
Yang ni saya kait sc 1/3 dari tapak,tengah tu plak saya kait dc dalam 5 baris,sc lagi 6 baris,dc 2 baris dan  4 baris akhir dgn sc,ropol plak saya buat paten kerang.Tali plak buat taliair yg agak2 pjg mana yg perlu dan sc

Dah siap baru saya jahitkan bunga kat tengah2 tu










bag


Granny sq Bag


Bag

granny sq bag

Sabtu, 4 Disember 2010

Sarung kotak tisu

Sarung kotak tisu,paten dari blog The Royal Sister
paten yg sama tapi kombinasi dua warna je kuning dan ungu



sarung kotak tisu ni paten granny square,
kombinasi warna coklat dan kuning,
paten ni memerlukan 10 granny sq  dgn bunga dan 6 granny sq tanpa bunga,
saya cantum satu persatu secara single crochet







pandangan atas











granny sq yg siap utk di cantum



Kopiah

 kopiah ISYRAQ

 kopiah ni saya buat hdc dari mula sampai habis,atas permintaan, Isyraq nak  kopiah dia warna putih aje (untuk pakai ke sekolah katanya)
tapi saya kaitkan juga sikit warna coklat kat 3 baris terakhir tu,taklah nampak sangat kesan peluh.




















Asas mengait


Salam semua...kali ni saya nak masukkan hasil kait atau crochet pulak .Sebelum tu nak citer sikit,Saya belajar mengait ni dari arwah mak saya yg pada saya memang super dalam bab kerjatangan ni,maklumlah orang dulu2 kat sekolah belajar macam2 karftangan dari macam2 sumber.Saya masih ingat lagi arwah mak kait bag dari tali rafia lepas tu guna sejenis berus untuk buatkan bag tu berbulu gebu,pernah kait baju ,shawl,alas meja,chairback dan cadar tilam (sabar betul arwah mak siapkan cadar tu) sayangnya tak ada pic nak upload kat sini sbb tak ada dlm simpanan saya(kat rumah arwah mak,itu pun tak pasti masih ada lagi tak,InsyaAllah kalau ada kesempatan balik kg saya akan cuba cari dan upload kat sini ok)



Ni citer saya plak,pertama sekali saya belajar mengait ialah buat taliair.Masa tu tak de belajar kait bunga tapi terus buat alas meja berdasarkan paten dari buku yg arwah mak beli (dalam bahasa jepun)dan biasalah kalau dah namanya budak(masa tu)tak pernahnya buat sampai habis sbb malas dan cepat bosan.Tapi nasib baiklah saya ni jenis yg terang hati (eeehhhmmmm....)ajar sikit je dah boleh buat sendiri.(sbb minat pun iya jugak)Buku2 arwah mak masih elok saya simpan malah jarum kait jenis Tulip yg saya guna sekarang pun arwah mak yg punya (kalau di hitung lamanya dah lebih 35 tahun).Gitulah citernya lebih kurang

 buku panduan mengait shawl
 buku panduan mengait baju
 buku panduan mengait alas meja,cadar,sarung kusyen











jarum kait



Dalam mengait/crochet ni biasanya akan guna istilah sc(single crochet),hdc(half double crochet),dc(double crochet),ch(chain),sl st(slip stich),